טלויזיה רב ערוצית לדור הריטלין

אחד מהמאפיינים החשובים ביותר בעייני לעידן הטלויזיה הרב ערוצית הם ערוצי התוכן המגוונים. ריבוי ערוצים אשר מאפשר את קיומם של ערוצי נישה המיועדים לאנשים עם תחביבים ותחומי עניין מגוונים- טלויזיה מותאמת אישית לרצונות שלנו כצופים. עם פרוץ ה- V.O.D , האינטרנט והקלות היחסית באיתור והורדה של סדרות המודל המסורתי של  הרב ערוציות החל לקרוס.

עם קריסתו החלו לסבול גם ערוצי הנישה ועימם התוכן עצמו. ה- V.O.D שחברות הכבלים והלווין דוחפות לנו נהיה חסר ערך ככל שהתוכניות המוצעות לצופים הולכות ונעשות מטופשות יותר ויותר. המשבר הזה התרחב ממשבר בשיטה למשבר ממשי בתוכן המופק.

בפוסט אתאר את השינוי הזה באמצעות בחינה של ערוצי הנישה של הטלויזיה הרב ערוצית בישאל והמטרמופזה שהם עברו במרוצת השנים.

ערוץ החיים הטובים + ערוץ הבריאות

מדובר  ערוצים המיועדים בעיקר לפלח השוק של עקרות בית נואשות (ומשועממות). עוסק בשלל נושאים אותם תוכלו למצוא גם בתוכניות בוקר בערוצים המסחריים. כמעט כל תוכנית ישראלית תעסוק ב"חידושים" מעולם הפנאי ,הזוהר והרפואה. ערוץ הבריאות למשל יעסוק בתוכניות מפורטות על ניתוחים פלאסטיים ורפואה משלימה (פסדו-מדע) ופחות על נושאים אמיתיים מעולם הרפואה. ניתן להבין כי מקורות המימון של ערוץ זה באים מאותם אנשים ששולטים גם בערוץ החיים הטובים וערוץ האוכל . משווקי החיים הטובים בישראל הפונים למגזרים מסויימים ליצירת שוק לדברים האלה (שוק אשר לא היה קיים באותו גודל בשנים לפני פרוץ ערוצי הנישה האלה)

ערוץ האוכל

ניתן לדבר על אוכל ב -2 אופנים .

ערוץ ההיסטוריה

הערוץ עלה לשידור בארץ בשנת 2000 והציג תוכניות תעודה מעניינות על ההיסטוריה האנושית.

הלוגו הישןהלוגו החדש שומר על תדמית דומה (אותה H)  אבל איבד את היעוד שלו. תלחצו על כפתור הפליי ותחוו היסטוריה חדשה לדור הריאלטי.

אם בוחנים את התכנים של פעם לאלה של היום נמצא כי רוב התוכניות כלל אינן קשורות להיסטוריה . להפיק תוכנית היסטורית איכותית דורש ביצוע תחקיר,  יצירת קשר עם חוקרים וכמובן פנייה לחברת אנימציה לצורך העיבוד הגרפי וההגשה. ערוץ ההיסטוריה עלה על הנוסחה שכיום משמשת בכמעט כל ערוצי המדע. למלא את לוח השידורים בתוכניות זהות אחת לשנייה בקונספט : "ענתיקות על הדרך" , "היסטוריה למכירה" , "כמו חדש". מעבר לכפילות האיומה הזו הנושאים עצמם מתקשים להתקשר להיסטוריה.  "העולם אחרי האנושות" מושך את הצופה לראות מקומות מוכרים הרוסים וחרבים , ללא שום קשר להיסטוריה ! מדובר בעתידנות לא בהיסטוריה. תוכנית שבבירור מנסה לחקות את התוכניות של דיסקברי אבל בערוץ נישה של היסטוריה – מה לעזאזל ?!. ויש כמובן גם תוכניות שכלל אינן עוסקות בהיסטוריה למשל מובילים על קרח דק (אשר נמצאת כבר  בעונה הרביעית שלה ) .

נשיונל גאוגרפיק

ערוץ מרשים זה מבלבל אותי מאז שלה לאוויר. בתור ערוץ המדע הבינלאומי הראשון אשר הגיע לארץ הוא מזכות הבכורה ולכן גם מחשיפה מרשימה לקהל מגוון מאוד של אנשים. חלק מההצלחה של הערוץ נבעה מהכלליות שבו . בדומה למגזין ממנו צמח גם נשיונל גאוגרפיק עסק באופן בלתי מחייב ב: גאוגרפיה , מדע , טיולים , בעלי חיים והיסטוריה. כחלק מתהליך הזליגה הבין ערוצית הערוץ החל לשנות את תמליל התוכניות לכדי אסופה מבלבלת של תכנים בערוץ אחד. מרבית התוכניות בערוץ נהיו ראויות יותר לדיסקברי מאשר לנשיונל גאוגרפיק והם תוצאה ישירה מהצלחת דיסקברי בעולם.

קברניטי הערוץ הבינו זאת ופיצלו את הערוץ לערוץ טבע וחיות נפרד "אנימל פלנט" ואחר כך Wild לאחר שכנראה הבינו שהתכנים בערוץ האב נהיו שונים לחלוטין מהליבה המקורית של הערוץ. לפי דעתי תוכניות הטבע של הערוץ – מסעות , בעלי חיים , גאוגרפיה הן האופי האמיתי של הערוץ ולא מה שהוא נהיה – חיקוי דיסקברי מספר 2 .

ערוץ דיסקברי

מדובר בערוץ שהוא כל כך מבלבל שלא ניתן בכלל להבין מה הוא מציג במרבית שעות היממה. תוכניות מדע מעולות מול תוכניות איזוטריות לכל פלח אוכלוסיה שיש בארץ: פיקוח גבולות לפקחי הגבולות שביניכם ,תוכניות דייגים על גבי תוכניות דייגים , תוכניות על קעקועים ואפילו תוכניות אוכל. "גלו עולם חדש" כאשר בפועל העולם שאנחנו מגלים מורכב מדברים זהים : מסעות דייג שכיחים מאוד בעולם דיסקברי כך גם ניסויים מדעיים הכוללים הרבה פיצוצים מיותרים , הישרדות בתנאי שטח עויינים (מתאים יותר לנשיונל גאוגרפיק למשל) , תוכניות שיפוץ של מכוניות (מתאים יותר לאגו) אסופה עצומה של תכנים ללא כל סדר.

מודל ריבוי התכנים הוא זה אשר גרם לערוץ להפוך מערוץ נישה למיין סטרים. הצלחה זו גרמה לאש להתפשט גם בשאר ערוצי הנישה אשר גרמה למרביתם לאמץ את מודל "דיסקברי" ולחדול מהתכנים הבלעדיים שלהם . תוכניות מעניינות מתחבאות כעת בעיקר בזמני שידור לא נגישים בהם הריטינג גם ככה נמוך. בצד השני תוכניות מפגרות לחלוטין נמצאות בזמני צפיית שיא.

 (ז"ל)TECH TV

ערוץ שנדמה היה שרק אני רואה אותו. עסק בענייני מחשבים , גאדג'טים וטכנולוגיה.

ערוץ נישה אמיתי שהיה דומה מעט לדיסקברי בראשית דרכה ללא תוכניות הדייגים המשעממות ושיפוץ המכוניות.

יהי זיכרו ברוך (יש לציין שהערוץ חיי וקיים אולם לא משודר בארץ עקב רייטינג נמוך)

יס דוקו

הערוץ החדש ביותר ולכן גם המוצלח (שכן עדיין לא הספיק להתקלקל מתאוות הרייטינג ותאגידי המדיה הגדולים. ערוץ זה משדר סרטים תעודיים מדהימים לעיתים ולעיתים פחות. הוא הכי כנה עם הצופים ולא מוליך אותם שולל אחרי הבטחות שווא כמו ערוצים אחרים. למרות זאת יש לציין בתחום היצירה המקורית הישראלית בערוץ זה ניתן לראות ירידה תלולה באיכות ותוכניות מקור שפשוט לא מצליחות לספק את הסחורה (או לעניין) אני חושש בטווח הרחוק שהערוץ יאבד את עצמו לדעת וישדר אך ורק יצירה מקורית ישראלית בכדי לצבור רייטינג.

אגו – הערוץ המיותר

משעמם עד דמעות.

תחרויות האבקות ( לרדנקים שיש לנו בארץ ? )

מרוצי מכוניות ונאסקר ( לרדנקים שיש לנו בארץ ? )

משחקי פוקר מרתקים ( לרדנקים האינטלגנטים יותר שיש לנו בארץ ? )

וגולת הכותרת , תוכניות פורנו רך ומשעמם במיוחד.

לסיכום

התמורות אשר הטלויזיה שלנו עברה הן עצומות זו לא אותה טלויזיה היא מותאמת כעת לדור הריטלין המודע לעצמו . מושפע מדימויים צבעוניים פלאסטיים וחלולים מתוכן. הריאלטי התפשט והגיע לכל ערוץ נישה באשר הוא. העתיד של הטלויזיה נראה לי ברור יותר מאשר בעבר , הטלויזיה כמו שאנחנו מכירים אותה צפוייה למות.

כבר היום אנשים עוברים בהדרגה לתכנים המופצים ברשת. למה לשלם לחברות כבלים ולווין אם אפשר לראות רק את הסדרות והסרטים שמעניינים אותנו בשבריר מהעלות. העלייה האחרונה בשידורים רשתיים חוללה מהפכה שכן יש תוכניות רשת איכותיות יותר מתוכניות רגילות.

TechTV

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “טלויזיה רב ערוצית לדור הריטלין

  1. המניע כנראה הוא כסף, ולכן מציצנות, ריגושים, ואולי גם משהוא חיובי מראה על עצמך, הם יעד לרייטינג וממון.

  2. כן האיכות ירדה כולם רק רוצים לתקוע את האף שלהם במציצנות ריקה מתוכן אבל בעיני זה המחיר שאנחנו משלמים לרב תרבותיות, פלורליזם ותקשורת חופשית. מה רע בזה?

    1. זו שאלה פילוסופית …. מה טוב בזה ?
      אם המחיר של הגלובוליזציה ותקשורת החופשית הוא ירידה כוללת באיכות אולי המחיר הזה גבוהה מדי …אולי התרבות האנושית וההגדרה האנושית ישתנו על הצד הרע.
      מחיר גבוה מדי. התקשורת מזמן מעצבת את האישיות ואת התכונות שלנו הרבה יותר ממה שההורים שלנו עשו בעבר. ההשלכות של זה עשויות להיות גורליות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s