תולדות הטמטום האנושי

סוקרטס חי ופעל לפני כ 2400 שנה ביוון והיה אביהם של הפילוסופים הקלאסיים המוכרים יותר: אפלטון ואריסטו.  אני מציין עובדה זו כי ללא תלמידיו לא היו זוכרים את סוקרטס שכן בניגוד להם הוא לא רשם את הגותו.

סוקרטס האמין שהספרים מכילים מילים קבועות. אם תשאלו ספר  הוא לא יוכל לספר לכם שום דבר חדש או להסביר דברים שאינם כתובים בו. בניגוד לידע המושג מספרים בני אדם מאפשרים את קיומה של אינטרקציה בזמן אמת. בשיחה עם אדם ניתן לדון בזמן אמת על נושאים שונים ולהבטיח כי המסר שהועבר הוא אכן המסר שהובן.

הולדת הטימטום האנושי מתחילה בהמצאת הכתב לפני כ- 3000 שנה. בעוד ששיחה בין בני אדם היתה דרך טבעית ופשוטה ללמוד, לימוד קרוא וכתוב דרש זמן ומשאבים. בימי קדם אלה שיכלו להרשות לעצמם ללמוד  היו משכבה חברתית גבוהה , מרבית האיכרים ופשוטי העם העובדים לא למדו קרוא וכתוב , כך שדורות שלמים גדלו להיות לא משכילים.

יודעי הקרוא וכתוב החלו לצבור ידע עצום  שכן לא היו תלויים עוד במגע אישי עם בן אדם חכם. הכתיבה הפכה לאמצעי איחסון של מחשבות חמקמקות. המשכילים השכילו עוד יותר מלימוד מחשבות אלה. הקריאה איפשרה את שימורם של רעיונות לאורך זמן והרחבתם. יתרון נוסף היה בכך שניתן היה לקחת את כתבי החכמים ולקרוא אותם איפה שרוצים, מתי שרוצים וכמה שרוצים  שכן הספרים אינם זקוקים למנוחה. עם הידע הגיע גם הכוח . בני אדם משכילים ניצלו לרוב את השכלתם לצבירת הון ושלטון וניצולם של הלא משכילים , המטומטמים.

המטומטמים היו מוגבלים ביכולתם לצבור ידע חדש והשקפות עולם מודרניות. הדתות כמובן חגגו על הבורות הזו , אם אנשים לא יפקפקו בדברים משום שאין להם את הכלים לכך הריי ניתן לשלוט באמונות שלהם ולהוביל אותם לאן שירצו המנצלים להוביל. הפוליטיקאים בעת העתיקה כמו גם היום ידעו לנצל את הטמטום האנושי למטרותיהם האישיות.

אחד המקורות העתיקים והעצומים ביותר של מידע כתוב שכן בספריה הגדולה באלכסנדריה. השריפה הראשונה נגרמה דיי בשוגג – כשיוליוס קיסר שרף את אוניותיו בנמל על מנת לחבל במאמצי האויב לכבוש את העיר. השריפה השנייה ב 391  הייתה מכוונת. המון מוסת של נוצרים תקף את הספרייה כיוון שראו במדע ובפילוסופיה איום על הנצרות המתהווה. אלה שתקפו היו בורים שלא ידעו קרוא וכתוב – רובם הגדול עבדים מומרים לנצרות אשר זעמו על האליטה המשכילה.

אובדן הידע הכתוב מנע את התפתחותו של המדע עד אשר הדברים התגלו מחדש מאות שנים מאוחר יותר.

הטמטום בעת המודרנית

אובדן ידע כמו שתואר בפסקה הקודמת אינו אפשרי עוד. אמצעי האיחסון החדשים מבוזרים והקישוריות מאפשר לידע להיות מועתק ממקום למקום ומגובה בעשרות מקומות שונים.

גם יצור הידע הואץ באמצעות הטכנולוגיה:

אייפונים , אייפדים , פלאפונים , הודעות סמס , דואר אלקטורני , דואר רגיל , טפסים , רשתות חברתיות , פייסבוק .

העידן המודרני החל לייצר מידע בקצב שטרם נראה כמותו.

כמות המידע הנוצרת היום גדולה יותר מכלי הקיבול שלה. על פי סוקרטס הדבר יוצר בעיות :

טקסטים אינם מדברים לא ניתן לשאול אותם דברים ולצפות לתשובה.  הדרך היחידה לענות על השאלות המתעוררות היא ע"י קריאת טקסט חדש אשר מסביר את הישן. אנשים כותבים טקסטים על טקסטים שנכתבו על בסיס של טקסטים אחרים. אין דרך לדעת אם המידע הועתק בצורה נכונה.

בימינו האדם הממוצע יכול לפתוח בלוג באינטרנט ולפרסם טקסטים המבוססים על טקסטים בקלות . תראו אותי אני עושה זאת בזה הרגע. הטקסט שלי מבוסס על טקסט אחר שמישהו כתב על בסיס טקסט אחר ובסופה של השרשרת הזו אנחנו נגיע לתלמידיו של סוקרטס ולבסוף גם לסוקרטס עצמו. האם הטקסט שלי עושה צדק עם הטקסט המקורי ? האם הבנתי אותו נכון ? האם אני מרחיב ידיעה קיימת ? התשובות הן כנראה שלא. רוב הסיכויים מישהו ניסח את זה טוב יותר ממני , צירף דוגמאות טובות יותר ועשה עבודה מעולה. אבל לא תוכלו למצוא את המידע הזה בקלות רבה כל כך -הוא קבור איפשהו.

קלות הכתיבה בעת המודרנית בשילוב עם ידיעת הקריא והכתיב של מליוני אנשים בעולם גרמה להתפוצצות המידע ולכך שהאדם אינו מסוגל להכיל בתוך עצמו (או באמצעי דיגיטלי אחר) את ידיעת הכל והוא חייב להתפצל ולהתחלק בידיעותיו. כל אדם הוא סוכן של ידע מסויים אשר אפילו את הידע הזה הוא לא באמת יודע במלואו.

גם כעת האנושות מתחלקת לאנשים משכילים ומטומטמים. למרות שפע המידע הקיים אדם משכיל נדרש לשלם סכומים הולכים וגדלים תמורת מידע רלוונטי אשר יאפשר לו להיות משכיל אמיתי. תארים אקדמאים איכותיים אינם מושגים לכל אדם החפץ בכך – המחסום בין מטומטמים ומשכילים נשאר זהה , כסף . אנחנו מוכנים לשלם הרבה כסף תמורת ידע רלוונטי ואמין משום שידע הוא כוח.

סוף הטמטום

סופו של הטמטום עשוי להיות גם סופם של בני האדם.

ההתנהגות האנושית היא משהו שנשאר זהה בבסיסו לאורך כל שנות קיומנו. אנחנו חיות אגוצנטריות , אלימות והיררכיות.

הקומוניסטים ניסו וניכשלו ליצור חברה שוויונית . טבע האדם לא השתנה מספיק בכדי שניתן יהיה לאלץ אותו לתוך תבניות מומצאות. הרעיונות היו צודקים : השכלה חינם , שוויון זכויות תגמול העבודה. בפועל כאשר האנשים הפכו למשכילים הם החלו לשים לב כי אחדים עדיין שולטים בכולם , לא מכורח עליונותם האינטלקטואלית אלה מכורח ההיררכיה .

אנשים תמיד ימצאו את נקודת היחוס שלהם . מה שמניע אותנו זה איך אנחנו בהשוואה לאחרים – הרצון לשפר את עצמנו.  מרצון זה נולדים כל הנלווים המרושעים:  תחושת עליונות , כוח והידיעה כי אנחנו יודעים יותר טוב מכולם מה לעשות .

שכולם בעצם מטומטמים.

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s