המדריך ללומד נהיגה

זהו מדריך מעשי המתבסס על נסיוני ומוגש לך הלומד/ת לנהיגה הלא כל כך טיפוסי.

עשיתי טעות חמורה בשנות נעוריי המוקדמות ולא עשיתי את התהליך המקובל של טסט/תאוריה בתיכון יחד עם כולם.

כאשר התגייסתי לצבא אופי התפקיד ומצבי הכספי לא איפשרו לי לקחת שיעורי נהיגה. אלה כמובן תירוצים פנימיים לסיבה האמיתית: עצלנות וחוסר צורך ברישיון אשר מנעו ממני להתחיל. לקראת סוף שירות הקבע שלי החלטתי לנצל את הזמן הפנוי וללמוד לתאוריה. לאחר כ -2 נסיונות לעבור את הבחינה המטופשת , הצלחתי בפעם השלישית.

התפלגות שיעורי הנהיגה 2010 – 2011

סה"כ לקחתי 108 שיעורים וביצעתי 4 טסטים (כולל הטסט הפנימי).

משרד התחבורה בישראל קובע כי יש לקחת לפחות 28 שיעורים לפני ביצוע הטסט המעשי. מסקר אינטרנטי שעשיתי , תלמידים מוגשים בממוצע אחרי 35-40 שיעורים. ניגשתי לטסט הראשון אחרי 101 שיעורים , מדובר בחריגה של 73 שיעורים מהמספר המינמלי על פי חוק ו- 61 שיעורים מהממוצע הארצי.

בניגוד לדעה הרווחת כי מורי נהיגה חולבים ממך כסף במיומנות ראויה לציון (מה שיתכן ונכון אך לא במקרה שלי) אני הוא הגורם לכמות השיעורים מהסיבות הבאות:

  • שנים ארוכות בתור גיימר תרמו לשינויים לא רצוניים בקורדינציה שלי. כל השנים האלה בהם שיחקתי GTA ו- Need for Speed גרמו למוח שלי להסתגל לקצב שינויים מהיר ולא ריאלסטי כל כך. במציאות הנהיגה התבררה כלא אינטואיטיבית ומסורבלת. כאשר נוהגים במכונית וירטואלית באמצעות המקלדת והעכבר זמן התגובה הוא מיידי והשליטה מדהימה. במציאות המכאנית השליטה באוטו: הגה , ידית הילוכים ודוושות היו מסורבלים לתפעול. מצאתי את עצמי במצבי לחץ מחפש את המקשים בשביל להוריד מהירות,  המוח פשוט לא הצליח לגשר על הפער הזה.

  • לקחתי שיעורים פה ושם. בשביל ללמוד כמו שצריך יש צורך להשקיע את כל המרץ והזמן בלימוד נהיגה.
  • באופן טבעי אני מנתח את העולם ומנסה לפעול בצורה הנכונה ביותר. משיעורי הנהיגה למדתי שאין דבר כזה הצורה הנכונה ביותר.תנועת כלי הרכב בכבישים היא כאוס מאורגן אשר לעיתים קרובות יוצא מהסנכרון. ההבנה שמדובר במערכת מורכבת אשר נתקעת בכל עת בגלל התנהגויות אנושיות בלתי צפויות הייתה איטית , רק עם ההבנה הצלחתי לעבור את הטסט.

שלדון קופר מ"המפץ הגדול" מנסה ללמוד נהיגה – אינו מסוגל להבין את חוסר ההגיון בתנועת כלי הרכב.

על פי דוח רשות המיסים לפקחי מס הכנסה מ 2008 מחיר שיעור ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית נע בין 85-95 ש"ח וברכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית המחיר הוא -95-105 ש"ח. בתהליך לימוד הנהיגה איבדתי סכום כסף עצום. תעריף השיעור אצלי היה 100 ש"ח כך שנפתרתי  סה"כ מ- 12900 ש"ח.  11100 ש"ח הלכו לשיעורי נהיגה ו-1800 לטסטים.

באוגוסט 2011 הגעתי להחלטה לעבור ללימוד על גיר אוטומטי לאחר שלא הצלחתי להשתלט על רצף התנועות המורכב הנדרש לנהיגה בגיר ידני. האוטומט אכן פישט את הנהיגה בהרבה – יכולתי כעת להתרכז במה שחשוב באמת הנהיגה עצמה ולא תפעול המערכת המכאנית עבור המכונית. האבסורד בגיר ידני הוא בביקוש אליו. לפני עידן המחשבים נהיגה בגיר ידני הייתה לכורח המציאות בימינו עם התפתחות המדעים הטכנולוגיים כורח זה מיותר והוא נובע בעיקר מהרגל.

אני חושב שמערכות השליטה במכונית נשארו כאלה אך ורק בגלל התרגלותם של האנשים לצורת השליטה הזו בדומה להתרגלות שלנו למקלדות ה- QWERTY . הויכוח על יעילות דלק בהשוואה לתיבות ההילוכים איננו רלוונטי כל כך למכוניות החדשות. החסכון בדלק קיים אבל הוא זניח.

אני צופה שב-20 השנים הבאות מכוניות חשמליות ישתלטו על השוק (ככל שתכנולוגיית הסוללות תשתפר ומחירי הנפט ירקיעו שחקים) מנוע חשמלי אינו זקוק כלל לתמסורת מוכבת מה שייצור יעילות גבוהה בהרבה וניצלות אנרגטית טובה יותר (חסכון בכסף) .

אם גם אתה נוהג חרא וחולם על היום בו סוף סוף תקבל רישיון דע לך שהיום הזה יגיע בסופו של דבר 🙂

בהצלחה.

מחשבה אחת על “המדריך ללומד נהיגה

  1. אני עדיין בתהליכים, עם הסטוריית רקע די דומה לשלך. כרגע זה קצת עלה על שרטון, אחרי 4 טסטים כי התשחררתי מקבע ואני עדיין לא צברתי מספיק הון מהעבודה כדי להמשיך ללמוד.
    אני אמנם חוויתי פחות מהדיסוננס כשרק התחלתי לנהוג, אבל מצד שני הקפדתי להמעיט ב-GTA ומשחקי נהיגת "כאוס", במקום התמסרתי למשחקים יותר משעמים כגון "EuroTruck Simulator" וכאלה, ואף מצאתי את עצמי מוריד בשלב מסויים איזשהו סימולטור לימוד נהיגה רוסי (עקום להחריד, נסיון להכיל את כל השליטה של הרכב כפי שהיא קיימת באמת על מקלדת, נגני פסנתר צריכים ללחוץ על פחות דברים בו"ז).
    אני חייב לומר לך שאני מאוד אוהב את הגיר הידני, יש משהו שאני לא מצליח להסביר במילים לגבי התחושה של השליטה ברכב ברמה כזו, שאוטומט לא כל כך יודע לעשות, אפילו ברכבים שבהם אתה יכול להגדיר מצב שאתה הוא זה שמעביר את ההילוכים.

    רכבים חשמליים? רק באיחור של 110 שנים… (http://www.cracked.com/article_19531_5-scientific-advances-that-should-have-changed-everything.html)

להשאיר תגובה

